Despre pictura pe matasepictura-matase-2

 

Pictura pe matase este una din cele mai frumoase si delicate forme de autoexprimare, avand in vedere ca materialul pe care se realizezi creatia artistica, matasea, este foarte fina, vaporoasa, sensibila, stralucitoare, dar in acelasi timp si rezistenta. Am deprins tehnicile de pictura pe matase de la D-na Varga Adrienne, in Budapesta.

La primul contact cu matasea, am simtit fascinatie si atractie, dar in acelasi timp si o teama realizand finetea si transparenta materialului. Dupa primele linii aplicate pe matase, am descoperit o afinitate extraordinara catre aceasta tehnica si am simtit ca am descoperit calea prin care sa exprim in mod creativ emotiile si trairile frumoase.

 

Pictura pe matase ofera posibilitati infinite de exprimare, prin comportamentul diferit al matasii la aplicarea unor tehnici diferite de pictura:

  1. Tehnica conturului, cand se foloseste conturarea unor imagini si apoi se aplica cerneala;
  2. Tehnica picurarii folosita in special la esarfe si in anumite picturi, cand cerneala este aplicata cu pipeta pe suprafata materialului;
  3. Tehnica apei, cand se folosesc nuante inchise si apoi ne jucam cu pensula cu apa pentru a trage cerneala si pentru a crea linii prin decolorare; aici este interesant ca sunt situatii cand trebuie sa cedam controlul apei, care va lucra in locul nostru si va finaliza creatia;
  4. Tehnica acuarela, cand se aplica o baza speciala pe matase, care nu lasa ca cerneala sa se imprastie si se foloseste conturul, dar pe matase aceasta tehnica nu poate crea atatea detalii si pictura nu este atat de spectaculoasa cum sunt creatiile de pictura pe un material mai solid (de exemplu carton);
  5. Tehnica 3D, cand se creeaza o imagine in relief din matase si apoi se aplica cerneala, aceasta fiind una dintre tehnicile mele preferate, avand in vedere ca rezulta o imagine in relief si pictura are atat dinamica prin 3D, cat si finete prin matase;
  6. Tehnica mandalei, cand avem matasea deja intinsa pe un cadru metalic circular. Cuvantul Mandala insemna “cerc”. Exemple de mandala exista in toate culturile vechi. O gasim in crestinism sub forma frescelor cu imagini animaliere reprezentandu-i pe apostoli (si zodiacul). Forma de baza a celor mai multe mandale budiste si hinduse este un patrat cu patru porti care contine un cerc cu un punct central. Mandala este o reprezentare grafica a centrului, este un “desen” foarte complex construit in jurul unui punct sau centru. Aceasta imagine organizeaza energiile si fortele interioare ale persoanei si le pune in relatie cu eul sau.
  7. Tehnica fixarii culorii prin aburi cand se folosesc cerneluri speciale si modul de fixare este prin caldura aburilor.
  8. Tehnica sarii si zaharului.
  9. Tehnica conturului cu ceara rece si guta transparenta etc.

 

pictura-matase-4              In pictura pe matase apa are un rol important, trebuie sa fie armonie intre apa, matase si cerneala! In permanenta se urmareste gradul de umezeala al materialului, pentru ca noi aplicam cerneala, dar aceasta lucreaza si dupa ce noi finalizam lucrarea si daca este prea multa apa atunci culorile fug si se disipeaza repede, iar daca este prea putina umezeala, atunci apar asa zisele ”pete de uscare”, care ulterior nu mai pot fi corectate/ remediate. La pictura pe matase de obicei greselile nu se pot corecta si o picatura de apa cazuta din greseala creeaza o pata care va fi vizibila ulterior.

         In aceasta arta se realizeaza armonia intre matase, care este legata de finetea si frumusetea sufletului nostru, intre apa, care reprezinta fluidul emotiilor noastre, si intre culoare care transpune si materializeaza trairile noastre.